Pages

Minggu, 10 Februari 2013

Jika Tuhanku bertanya padaku



Jika Tuhanku bertanya padaku
Tidak malukah kau bermaksiat pada-Ku?
Kau sembunyikan dosamu dari makhluk-Ku..
Dan datang pada-Ku dengan penuh dosa
Bagaimana aku akan menjawab duhai diriku yang malang..?

Dan siapalah yang dapat menyelamatkan aku?
Aku terus terlena dengan impian dan harapan dari masa ke masa
Dan aku melupakan apa yang bakal dihadapi setelah mati..

Dan apa yang akan terjadi selepas aku dikafankan
Seolah-olah aku ini telah dijamin untuk hidup selamanya..
Seakan mati tidak akan menemuiku

Dan telah datang padaku sakaratul maut yang mengerikan..
Hah!! Siapa sekarang yang dapat melindungiku?

Aku melihat pada wajah-wajah..
Apakah ada diantara mereka yang akan menebusku?
Aku akan ditanya apa yang telah aku lakukan di dunia untuk menyelamatkan diri ini?

Maka bagaimana akan ku jawab setelah aku mengabaikan urusan agamaku?

Celakalah aku! Apakah aku tak mendengar ayat-ayat Allah yang telah menyeruku?
Apakah aku tak mendengar apa yang telah diberitakan dalam surat Qaaf dan Yaasin?
Apakah aku tak mendengar tentang hari dikumpulkannya manusia, hari perhimpunan dan hari ad-deen (Qiyamah)?
Apakah aku tak mendengar panggilan ajal maut, menyeru dan menjemputku?
Maka ya Rabb, seseorang datang bertaubat. Siapa yang dapat melindungiku?

Melainkan Tuhan Yang Maha Luas pengampunan-Nya dan yang membimbingku pada kebenaran
Aku telah datang pada-Mu maka kasihanilah aku dan beratkanlah timbangan (kebaikan) ku
Dan ringankan (percepatkan) hisabku karena Engkaulah yang terbaik dalam penghisaban..

0 komentar:

Posting Komentar